me :)

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday, January 4, 2014

refleksi diri.

salam satu malaysia :)

ok harini rajin lagi nak menaip. rajin sebab bosan sebenarnye. sementara tunggu mask ni kering moh la menaip dulu. hehe. ok berbalik kepada tajuk kat atas tu, refleksi diri. macam dalam je bunyinya. yaaa, maybe dalam, dan mendalam dalam hati :')

sebenanrnya tadi dari siang hari duk tengok Pencetus Ummah (PU) yang dimainkan di Astro Oasis, dari episod satu sampai episod tujuh. Alhamdulillah dapat habis sebelum pukul 12 tengah malam. hehe. dalam program ni, banyak benda baru yang diajar dan diri ini belajar. sejujurnya, aku bukanlah orang yang baik, sering dan kerap kali melakukan dosa.

dosa? yup DOSA. tak kra kecil tak kra besar ia tetap dosa. kadang kadang sampai rasa malu kalau nak update status kat FB tu nak letak yg islamik sikit, letak nama Allah, nak tweet pun kadang kadang malu nak tweet ala ala islamik sebab rasa diri ini begitu kecil dan kerdil. semua orang nak nampak baik dihadapan manusia, takde yg nak nampak jahat, nampak buruk didepan manusia, takde.

tapi bagi aku, biar jadi diri sendiri sebab nanti takut orang tersalah nilai kita. kalau nilai kurang tak apa, tapi kalau nilai lebih, boleh jadi masalah. sebab itu bila kat twitter diri ini lebih suka tweet quotes macam tu je. or respond pada kawan. macam tu je la. sebab taknak cari sesuatu yg berisiko.

eh ni dah lari tajuk. hehe. tak tak. ok sejak tengok PU dr pagi tadi, dalam diri ini ada satu perasaan yang terdetik dalam hati ini. perasaan bilamana hati berkata

"adakah Allah dah bukak hati aku untuk terus bertaubat kepadaNYA atas dosa dosa aku yang lalu? adakah ini permulaan yang baik bagi aku untuk bertaubat? adakah ini permulaan yang baik bagi aku untuk berubah? adakah ini permulaan yang baik untuk aku dekatkan diri pada Dia?"

persoalan demi persoalan bermain difikiran. oh lupa, bukanlah selama ni tak dekatkan diri pada Allah, tapi kadang kadang lalai, solat pun tak khusyuk. adakah ini masanya untuk aku berubah sedikit demi sedikit? peluang tak datang banyak kali. kalaupun datang banyak kali, tapi ia tidaklah sama dengan peluang yang pertama.

aku rasa ini masa yang baik untuk aku mula mendalami diri sendiri terlebih dahulu. betulkan mana yang tak betul, tambah mana yang kurang, labuh mana yang singkat, tutup mana yang terbuka. pelan pelan kayuh Alia. moga istiqamah.

ISTIQAMAH? satu benda nampak ringan tapi sangat berat. berat sebab tak semua orang mampu istiqamah atau berterusan dalam membuat kebaikan terutama sekali untuk berubah ke arah yang lebih baik. tapi sekurang-kurangnya cuba.

mak bapak tak pernah silap ajar diri ini ilmu agama. tapi diri sendiri yang silap. silap sebab tak mengamalkan apa yang dah dipelajari. bukan salah mak bapak, tapi salah diri sendiri. tapi mak bapak juga akan dapat 'saham' kelak. Allahurabbi :'(

Alia binti Adam, mulakan sedikit demi sedikit. jangan malu. sebab yang tutup itu lebih indah. bertaubatlah selagi sempat, selagi masa masih ada. mati tak pernah lewat sesaat, tak pernah cepat sesaat. moga diri ini diberi kekuatan untuk berubah, insyaAllah :')

No comments:

Post a Comment